انواع هارد و کاربرد آن‌ها

هارد دیسک یا هارد درایو، ابزاری است برای نگهداری وذخیره اطلاعات؛ این اطلاعات می‌تواند سیستم عامل، نرم افزار یا فایل‌های محرمانه ویا شخصی باشد. که البته قسمتی از این فضا برای سیستم عامل و بکاپ‌ها و مابقی برای فایل‌های شخصی است. شما تا زمانی که اطلاعات را از روی هارد دیسک حذف نکنید، اطلاعات روی سکتورها باقی می‌ماند. نماد آن در انگلیسی HDD، ومخفف hard disk drive است. یکی از ویژگی های منحصر به فرد که هاردها را از رم Ram متمایز می‌کند، حفظ اطلاعات به صورت دائمی و پایدار است؛ اما در رم با نوسان برق اطلاعات از بین می‌رود.

 

انواع هارد

هاردها انواع مختلفی دارند که بستگی به حافظه آن و دیگر مشخصه‌ها، کاربردهای متفاوتی دارند.

1)هارد های internal :هاردهای اینترنال internal هاردهایی هستند که در داخل کامپیوتر یا دستگاه قرار گرفته و مستقیما به مادربرد وصل می‌شوند.

2)هارد های  external:در مقابل هاردهای اکسترنال external خارج از کامپیوتر یا لپ تاپ هستند و با کابل و یا USB به سیستم وصل می‌شوند. که سرعت این هاردها کمتر از هارد های داخلی است اما اتصال آسان یکی از مزایای این نوع به حساب می‌آید. همواره پیشنهاد می‌شود که از کابل خود هارد که معمولا کوتاه هستند برای اتصال استفاده کنید؛ چرا که نویز کمتر شده و احتمال آسیب به اطلاعات داخلی کاهش می‌یابد.

توضیحات:هارد اطلاعات داده شده را روی دیسک‌های مغناطیسی چرخان ذخیره می‌کند؛ اصطلاحا به این صفحات پلاتر platter می‌گویند. یکی از اجزای آنها بازوی فعال کننده است که دارای سرهای مخصوص خواندن و نوشتن اطلاعات است‌. این سرهای خواندن و نوشتن به همه جای هارد دسترسی دارند تا در صورت لزوم اطلاعات خوانده یا نوشته شوند.

 

 

 

هارد
ظرفیت هارد
اغلب افراد با توجه به فضای مورد نیاز خود هاردهای متفاوتی تهیه می‌کنند. ظرفیت هارد از چند مگابایت شروع شده و تا چند صد مگابایت و حتی چندین ترابایت ادامه دارد. به طور معمول هارد یک ترابایتی پاسخگوی نیاز عموم افراد است.

مقالات مرتبط  مقایسه انواع کارت گرافیک در لپ تاپ

انواع هارد
SSD
HDD
SAS
SATA
IDE
SCSI
NVMe
serial ATA SATA

سه نوع رایج هارد :

1)SSD 

2)SATA

3)HHD

هاردهای SSD:

SSD چیست:SSD مخفف solid state drive است. علت نامگذاری این هاردها ساختار متفاوت درونی آن‌هاست، چرا که اجزای داخلی آن حرکتی نداشته و ساز و کارش مبنی بر چرخش دیسک نیست. تفاوت اصلی هارد دیسک HDD و SSD این است که هارد دیسک‌ها الکترومکانیکی هستند اما SSD ها الکترونیکی. در اینگونه هاردها، اطلاعات دیگر روی دیسک چرخان ذخیره نشده و به جای آن روی فلش ناندFlash NaNDجای می‌گیرد.بروز ترین نوع هارد در لپ لپ تاپ هاست و هنگام خرید لپ تاپ استوک باید به هارد توجه ویژه ای داشت

 

 

مزایای SSD:

1)جمله مزایا فلش ناندها این است که بدون منبع انرژی حالت شارژ و دشارژ خود را حفظ می‌کند، در نتیجه در گروه حافظه های غیرفرار جای می‌گیرد.

2)این نوع هاردها سرعت بالاتری در انتقال داده دارند، چرا که عاری از قطعات متحرک هستند.به ویژ از هارد های HDD

3)از دیگر مزایا SSD ها داشتن سر و صدای کمتر و بالا بودن مقاومت هارد در برابر ضربه است که این هم، به نداشتن قطعات متحرک برمی‌گردد‌.

4)از طرف دیگر کاهش مصرف انرژی و تولید گرمای کمتر نه تنها به افزایش سرعت سیستم کمک کرده بلکه سرعت خالی شدن باتری لپ تاپ را کم و عمر مادربرد را افزایش می‌دهد.

5)SSD در هنگام بازنویسی فایل ها نسخه جدید را در موقعیت جدید ذخیره می‌کند اما در هاردهای دیگرHDD در همان محل قبلی ذخیره شده و در صورت رخ دادن هر گونه اشتباهی فایل اصلی هم پاک می‌شود‌.

معایب SSD:

1) هاردهای SSD با اینکه که اطلاعات را با سرعت بالا در درایو های خالی می‌نویسند، اما قابلیت حذف اطلاعات سلول به سلول ندارند و تمام اطلاعات آن بلوک حذف می‌شود؛ چرا که ولتاژ زیادی برای اینکار لازم است و اطلاعات فایل‌های مجاور را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

2) قیمت SSD ها از هارد دیسک های معمولی HDD بیشتر است.

مقالات مرتبط  چرا لپ تاپ های تبلت شو بخریم؟

3)از دیگر معایب SSDها می‌توان به عدم بازیابی اطلاعات اشاره کرد البته این مورد به میزان آسیب هارد بستگی دارد.

انواع هارد‌های SSD:
1)SATA SSD
2)NVMe SSD
توضیحاتSATA SSD: این نوع هاردها جزاولین نسل هاردهای SSD می‌باشند. سرعت خواندن اطلاعاتشان پنج برابر بیشتر از HDDها است. سرعت آن‌ها ۵۷۰ مگابایت در ثانیه می‌باشد. اندازه ابن نوع هارد برای لپ تاپ ۲.۵ اینچ است.

NVMe SSD: این مدل نوعی پروتکل به حساب می‌آید‌. با داشتن آن می‌توان تا سرعت ۲۶۰۰مگابایت در ثانیه رسید.

این هارد در سال 2013 روانه بازار شد. NVMe مخفف Nonflatile Memory Express می‌باشد. این هارد از نظر دسته بندی در گروه هارد‌های SSD قرار می‌گیرد. این نوع هارد به اسلات PCI روی مادربرد، متصل می‌شود‌.از دیگر کاربردهای این هارد، استفاده آن‌ها به عنوان هارد ثانویه است. سرعت این نسل هارد معادل 32 گیگابایت بر ثانیه بوده و توان خروجی آن تا ۳.۹ گیگابایت بر ثانیه می‌رسد.

مزایا:

  • سریعترین هارد دیسک موجود در بازار

معایب:

  • فوق العاده گران
  • مناسب برای رایانه های رومیزی
  • ممکن است لازم باشد برد اصلی را تعویض کنید

خلاصهSSD:

مزایا:

  • سرعت بیشتر
  • دوام بیشتر ، به خصوص برای لپ تاپ

معایب:

  • گرانتر از درایوهای SATA
  • ظرفیت کمتر

 

هارد دیسک SATA

SATA یا (Serial Advanced Technology Attachment) که در سال 2003 معرفی شد، رابط کاربری پیش فرض اکثر درایوهای سخت افزاری دسک تاپ و لپ تاپ ها است. از این هاردها به عنوان هارد دیسکSATA یاد می شود، اما در واقع آنها هارد دیسک هایی دوار با صفحه های چرخشی و یک سوزن متحرک هستند که داده ها را در بخش های متوالی در هر صفحه می نویسند. هارد دیسک های SATA در مقایسه با نسل قبلی خود (هارد دیسک PATA) فوق العاده سریع هستند و می توانند با سرعت رابط 6 گیگابایت بر ثانیه و توان تولید 600 مگابایت بر ثانیه روی دیسک بنویسند.

یک هارد دیسک می تواند از 500 گیگابایت تا 16 ترابایت باشد. هارد دیسک های SATA هزینه کمتری نسبت به سایر انواع هارد دارند. اگر به فضای ذخیره سازی زیادی نیاز داشته باشید اما نیازی به خواندن یا نوشتن نداشته باشید، این درایوها گزینه خوبی برای شما خواهند بود. از آنجا که داده ها به صورت فیزیکی روی این دیسک ها نوشته می شوند، می توانند تکه تکه شوند، به این معنی که بخشهای مختلف می توانند در مناطق مختلف دیسک پخش شوند و باعث کم شدن سرعت درایو شوند.

مقالات مرتبط  cpu چیست و چه کاربردی در لپ تاپ دارد؟

همچنین از آنجا که در هر درایو قطعات متحرک وجود دارد، در برابر ضربه و حرکت ناگهانی آسیب پذیر است و همین امر آن را به گزینه نامناسبی برای لپ تاپ تبدیل می کند.

مزایا:

  • هزینه کم
  • ظرفیت بالا

معایب:

  • نامناسب برای لپ تاپ

SATA ، SSD یا NVMe

در انتخاب یکی از این هاردها، ملاحظات زیادی وجود دارد. شما باید متناسب با شرایط فنی، ظرفیت و بودجه خود انتخاب کنید. در زیر به چند نکته برای انتخاب هارد مناسب اشاره خواهیم کرد البته شما باید شرایط خود را نیز لحاظ کنید.

هارد دیسک SATAدر موارد زیر مناسب خواهد بود:

  • نیاز به فضای ذخیره سازی زیاد
  • بودجه محدود
  • در صورتی که یک هارد دیسک عمومی می خواهید

هارد دیسک SSDدر موارد زیر مناسب خواهد بود:

  • در حال ارتقا لپ تاپ خود هستید
  • به ذخیره سازی سریع زیر 2 ترابایت نیاز دارید

هارد دیسک NVMeدر شرایط زیر گزینه مناسبی خواهد بود:

  • به دنبال یک رایانه پیشرفته برای کار بازی هستید
  • محدودیت بودجه ندارید

همچنین لازم به ذکر است که شما فقط به خرید یک هارد دیسک محدود نیستید. رایانه های شخصی به طور معمول می توانند همزمان چندین مورد را پشتیبانی کنند. اینکه آیا عملکرد مورد نظر خود را از آن دریافت می کنید یا خیر به مکان ذخیره فایل ها بستگی دارد.

 

 

صفحات مهم ژیوا

روی دکمه های زیر کلیک کنید