کار گرافیک در لپ تاپ چیست؟

کارت گرافیک داده های تصاویر و ویدیو ها را تفسیر و ترجمه می کند تصاویری که روی مانیتور لپ تاپ به نمایش در می ایند متشکل از نقاط ریزی به نام پیکسل هستند در صورتی که صفحه نمایش بیشترین رزولوشن را داشته باشد یک میلیون پیکسل در صفحه وجود داردکه هنگام نمایش تصویر از انها استفاده میشود .اما کامپیوتر برای اینکه بداند با هر پیکسل چکار کند نیاز به یک قطعه دارد که زبان کامپیوتر را ترجمه کندتا داده های باینری که ازCPUگرفته شده اندرا به تصویر تبدیل کند. اگر در مادربرد کامپیوتر قابلیت گرافیک وجود نداشته باشد کارت گرایک این کار را انجام میدهد

کارت گرافیک یک قطعه تو سیستم است که کار پردازش گرافیکی وترسیمی یا کار پردازش سه بعدی .ادیت فیلم .طراحی های مهندسی و… طرا برعهده دارد

در هنگام خرید لپ تاپ گرافیک از اهمیت بالای برخوردار است

GPU مخفف چیست؟

Graphics Processing Unit

چند نوع گرافیک لپ تاپ داریم؟

دو نوع گرافیک لپ تاپ داریم 1)گرافیک مجتمع 2)گرافیک اختصاصی

گرافیک مجتمع:پردازنده گرافیکی مجتمع ، همانند پردازنده اصلی (CPU) می باشد و در داخل خود قالب CPU جاساز شده است. این یعنی پردازنده های جدید داخل خود یک واحد پردازشی گرافیکی دارند.

کار گرافیک مجتمع :گرافیک مجتمع برای یک سری کارهای ساده مانند تماشای فیلم، فتوشاپ و کاره های ساده ویرایشی، طراحی شده است.

کار گرافیک اختصاصی :گرافیک اختصاصی معمولا برای کارهای سنگین تر مانند ادیت فیلم، و طراحی های مهندسی و ادیت صدا از آن استفاده میشود.

چند نوع گرافیک مجتمع داریم:گرافیک لپ تاپ در نوع مجتمع، هم در پردازنده های AMD و هم اینتل وجود دارد.

مقالات مرتبط  انواع هارد و کاربرد های انها?

معمولا لپ تاپ هایی که پردازنده های AMD دارند، گرافیک اختصاصی AMD هم دارن یعنی با هم هماهنگ می شوند و در اکثر اوقات نیز لپ تاپ هایی که پردازنده اینتل دارن گرافیک اختصاصی انویدیا دارند، ترکیب اینتل و گرافیک AMD هم وجود دارد اما نوع اینتل با گرافیک NVIDIA بیشتر است.

چند نوع گرافیک اختصاصی داریم :1)انویدیا(Nviadia)  AMD( 2

انویدیا (Nviadia)خود به چهار دسته تقسیم میشود1)جی فورس(Geforce)  2)کوادرو(Quadro)  3)تسلا(Tesla)  4)تگرا(Tagra)

 

 

گرافیک آنبوردیا کارت گرافیک مجزا: مادربرد یکی از اجزای مهم سخت افزار هر کامپیوتری است. گرافیک آنبورد ، در داخل CPU تعبیه می شود و معمولا به قدرتمندی گرافیک های غیر آنبرد یا همان اختصاصی نیست. اگرچه بعضی از انواع گرافیک آنبرد دارای GPU یا همان واحد پردازش گرافیکی هستند، ولی اکثراٌ، رم اختصاصی ندارند. معمولا از یک تا پنج درصد حافظه سیستم را برای پردازش های گرافیکی مورد استفاده قرار می دهند.

بسیاری از انواع گرافیک لب تاب ها گاهی مشکل تعبیه دارند و این میتواند به خاطر هزینه های بالای تعبیه در CPU ، و یا  محدودیت های فیزیکی باشد. پردازش گرافیکی، برای اینکه درست و  تنظیم  عمل کند، نیاز به قدرت زیاد دارد و این نیز باعث ایجاد حرارت می شود. حرارت نیز وقتی که زیاد باشد ممکن است باعث آسیب به CPU شود. وقتی که یک گرافیک سنگین با حرارت زیاد به CPU تحمیل بشود، باعث می شود که عملکرد آن ضعیف شود و گاهی نیز آسیب ببیند. بنابراین باید بدانیم که  گرافیک آنبرد قابل تعویض نیست و کارایی و قدرت آنها به اندازه کارت های گرافیک غیر آنبرد نیست. گرافیک آنبرد می تواند به نمایش انیمیشن، پخش ویدیو و … بپردازد؛ و نباید از آن انتظار بیش از حد مثلا انتظار پردازش سه بعدی داشت.

مقالات مرتبط  چرا لپ تاپ های تبلت شو بخریم؟

مقایسه کارت گرافیکی اختصاصی و مجتمع:

  1. پردازنده گرافیکی مجتمع رم ندارد و از حافظه ی رم سیستم استفاده می کند اما کارت گرافیک مجزا اینطور نیست و مستقل عمل میکند
  2. پردازنده ی گرافیکی مجتمع قابل تعمیر نیست اما کارت گرافیک مجزا رو شاید بشه تعمیر یا تعویض کرد.
  3. معمولا قدرت پردازنده ی گرافیکی مجتمع کمتر از کارت گرافیک مجزا است
  4. اما همیشه اینجوری نیست. یعنی مدل های جدید پردازنده های گرافیکی مجتمع اینتل از برخی گرافیک های مجزای رده ضعیف و متوسط قوی تر هستند.
  5. توان مصرفی و گرمای تولیدی گرافیکی مجتمع خیلی کمتر از کارت های گرافیکی مجزا هستند. این مسئله در تولید لپ تاپ و باتری لپ تاپ خیلی تأثیر گذار میباشد
  6. پردازنده ی گرافیکی مجتمع بیشتربرای پردازش های معمولی و ۲ بعدی و دیدن فیلم و بازی های سطحی استفادهه می شود اما کارت گرافیک مجزا برایی بازی های ۳ بعدی و ویرایش فیلم و عکس و صدا استفاده می شود.

برای کاربرانی که به هیچ عنوان نیازی به کارهای گرافیکی سنگین  ندارند پیشنهاد می شود از مادر بورد هایی که دارای کارت گرافیک مجمتمع هستندد استفاده کنند تا در هزینه هم صرفه جویی کرده باشند.

بهترین کارت گرافیک

انتخاب بهترین کارت گرافیک، بستگی به هدف شما دارد.

در ادامه، مشخص کرده ایم که بهترین کارت های گرافیکی برای هر هدفی، کدام نوع می باشد.

گیم و انجام کار های گرافیکی:

Ndivia GeForce GTX 10-series

AMD RX 400-series

Intel Iris Plus

ایستگاه کاری:

Ndivia Quadro

Intel HD Graphics

استفاده روزمره و معمولی و لپتاپ های باریک:

Intel HD Graphics

مقالات مرتبط  ژیوا یکی از بزرگترین عرضه کننده های لپ تاپ استوک اروپایی

Intel Iris Plus 640

گیم ولی با بودجه محدود:

Ndivia GeForce GTX 10-Series

برای مشاهده انواع لپ تاپ استوک با کارت های گرافیک مختلف به صفحه لپ تاپ های استوک فروشگاه ژیوا مراجعه بفرمایید.

 

 

صفحات مهم ژیوا

روی دکمه های زیر کلیک کنید